Pisanje in drža za mizo
Drža pisala se za današnje otroke začne že zelo zgodaj v predšolskem obdobju. Ko začnejo otroci risati in čečkati, starši preverijo ali pa tudi ne, kako otrok drži pisalo. Redko jim ga sami vstavijo v roko ali jih spodbujajo k pravilni uporabi.
Predšolski otroci, ki znajo lepo in sproščeno držati pisalo, postajajo prava redkost, saj se pravilni drži pisala dandanes pripisuje majhen pomen.
Pisanje je, kakor vsaka druga veščina,
plod vaje vsakega pisca. Zahteva sposobnost natančnega obvladovanja motorike, brezhibne koordinacijske spretnosti in vizualno-motoričen nadzor nad prsti in roko – vse to v skladu s starostjo pisca.
Pravilna drža telesa pri sedenju za mizo
Nepravilna drža telesa in posledično slaba drža pri sedenju lahko vplivata na pisanje. Bolj, ko morajo roke in dlani podpirati zgornji del trupa, bolj roka pritiska na pisalno podlago in s tem omejuje gibanje prstov in dlani. Otroci vedno več pišejo iz zapestja, krčevite poteze pa pačijo osnovno obliko pisanja. Pisanje je zato počasnejše, roko je težje premikati, otroci pa se hitreje utrudijo.
Otrok naj za mizo sedi pokončno in s sproščenimi rameni. Višina mize in stola naj bo prilagojena tako, da so otrokova stopala popolnoma na tleh. Podlakti sproščeno počivata na mizi, in sicer pod kotom 90 stopinj. Komolec ni dvignjen, roka ne izvaja nobenega pritiska na pisalno površino, rama pa roke ne potiska navzdol. Roka se lahko prosto premika v vse smeri, kar omogoča tekoče pisanje.
Otroke je potrebno spodbujati in opozarjati na pravilno držo, dokler je ne usvojijo. V vsakem primeru jo bodo usvojili – le rezultat bo lahko ali otroku v pomoč ali pa v obremenitev.
Lepa drža pisala
Lepo držo pisala lahko ponazorimo tako, da otroku najprej naročimo, naj roko položi na mizo v položaj, ki je podoben pisanju. Vsi sklepi sedaj sproščeno počivajo v sredinskem položaju. Otroku nato od zgoraj položimo v roko pisalo, ki ga nežno prime in jo narahlo premika po papirju.
Pisalo je najlažje držati s tremi prsti, in sicer s palcem, kazalcem in sredincem (slednji nudi tudi oporo od zadaj). Če so sklepi v nenavadnem položaju, se bo v mišicah pojavil krč, gibanje pa bo omejeno. Sredinski položaj sklepov omogoča največjo možno svobodo gibanja. S sočasnim premikanjem zapestja in prstov lahko otrok sedaj pisalo z lahkoto premika v vse smeri.Pomembno je, da roka na papirju počiva pod kotom 45 stopinj, da otrok pri risanju navpičnih črt uporablja zapestje, pri risanju vodoravnih črt pa prste.
Pravilno držanje pisala
Nepravilno držanje pisala
Osnovne oblike in smeri gibanja
Otroci so že nekaj tednov po začetku pouka sposobni preslikati preproste besede in stavke. Da jih ne bi obremenjevali, pravilnemu oblikovanju črk posvečamo malo pozornosti, ker tega na tej stopnji še niso natančno usvojili.
Zato je potrebno v smislu pripravljalne in spremljevalne aktivnosti pri učenju črk osnovne prvine dosledno vaditi. Enotne poteze otroku zagotavljajo občutek gotovosti in orientacijo, to pa je smiselno z vidika poznejšega učenja vezanega pisanja:
- Vodoravne črte vlečemo od leve proti desni;
- Diagonalne in cikcakaste črte (npr. pri črki A), vlečemo od sredine poševno navzdol proti levi, nato pa od sredine poševno navzdol proti desni;
- Cikcakaste črke (npr. kot pri črki V) od leve zgoraj in navzdol proti sredi in desno;
- Ovale vadimo kot levo nagnjene ovale;
- Loke in zavoje vadimo z velikimi gibi, saj imajo otroci težavo z menjavo smeri.
Risanje vzorčkov, ki vključujejo zgoraj navedene spretnosti, je lahko prav zabavno. Še posebej, če vključimo barvne svinčnike. Otroci so izredni esteti in vsako stvar, ki jo dajo iz rok in se za njo potrudijo, kažejo s ponosom. Tako kot mi. Učenje nove veščine zahteva vajo, predanost, čas in veliko spodbude. Trud, ki ga boste vložili v otroka se bo obrestoval vam in vašemu otroku. Splača se!
Do naslednjič!
Ekipa Prvošolec.si